اندیشه های یک مدیر ایرانی
تحلیل ، بررسی ، نقد و هم اندیشی علمی - تخصصی  
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

عرشیان به فرش آمدند و عالمیان به سجود

و زمینیان فخر فروختند بر آسمانیان به یمن این مولود

 

میلاد مسعود مهدی آل محمد (عج الله تعالی فرجه) ، مهد امید وعشق مبارک باد

[ دوشنبه دهم تیر ۱۳۸۷ ] [ 20:38 ] [ محسن احمديان ]

دوستان و همکاران سابق و ارزشمندم در انجمن علمی مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

برادران و دوستان عزیزم آقای وحید رضایی که با همدلی و همفکری و همکاری بی شائبه ات مرا در تأسیس و راه اندازی انجمن یاری کردی و آقای سعید علی محمد همکار امین و گرانقدر که با زحمات بی شائبه ات در مسئولیت مالی انجمن نقشی مهم در مدیریت هزینه و بودجه انجمن ایفا نمودی و خواهران ارزشمندم سرکار خانم ها الهه فدوی ، یلدا احمدی و شیما طهماسبی تهرانی که همواره یار و یاور فداکار و صادق همیشگی بنده در اجرای   برنامه های علمی انجمن بوده اید و سایر دوستانی که به هر نحوی از انحاء در جهت پیشرفت امور و اجرای برنامه های انجمن همکاری بی شائبه ای نموده اید

با سلام ؛

از آنجایی که موفقیت انجمن در اجرای برنامه های علمی و آموزشی در سال تحصیلی ۸۶-۸۵ مرهون پشتکار ، تلاش و زحمات بی شائبه شما دوستان و همکاران فرهیخته  و ارزشمندم می باشد از همه شما از صمیم قلب تشکر می کنم و امیدوارم در هر مرحله از زندگی ، تحصیلی و شغلی که هستید موفق ، مؤید و سربلند باشید واز صمیم قلب به همکاری با دوستان و همکارانی صادق ، درستکار ، بی ریا ، با گذشت و فداکار ، قهرمان ، روشنفکر و مهربانی نظیر شما همواره افتخار می کنم .

محسن احمدیان


موضوعات مرتبط: یادداشت هفته
[ یکشنبه نهم تیر ۱۳۸۷ ] [ 21:4 ] [ محسن احمديان ]

از آنجایی که سازمانهای غیر انتفاعی نظیر انجمن های علمی نقش بسزایی در افزایش بهره وری و توسعه پایدار علمی ، اقتصادی و مدیریتی  در جوامع توسعه یافته مدرن و مردم سالار دارند لذا با یک رویکرد تطبیقی می توان از مزایا و دستاوردهای انجمن های علمی دانشجویی (بالاخص انجمن های علوم مدیریت واقتصاد) در راستای توسعه پایدار علمی ، اقتصادی و مدیریتی و عمران و آبادانی کشور بهره گرفت. لذا با توجه به تجربیات فعا لیت چندین سا له خود در انجمن های (غیر انتفاعی) علمی دانشجویی سعی کرده ام راهکارهایی در جهت افزایش مشارکت دانشجویان در توسعه و پیشرفت انجمن های علمی دانشجویی بیان کنم که حائز اهمیت بسیاری است .

 

1-   افزایش آگاهی فردی و جمعی دانشجویان :

از جمله راهکارهای افزایش مشارکت دانشجویان ، آگاهی دادن به دانشجویان از توانایی ها ، ظرفیت ها ، استعدادها و قدرت و منزلت خویش و نیز حقوق شهروندی آنان راجع به مسئولیت های فردی و اجتماعی ایشان است که می تواند عامل مؤثری اولاً در ارتقای سطح کیفی آموزشی دانشگاه باشد و در وهله دوم در بهسازی ، مهندسی مجدد ساختار مدیریتی و اقتصادی و آبادانی کشور باشد که البته این وظیفه بر عهده اساتید صاحبنظر و مجرب دانشگاه می باشد که با کمک به خودشناسی و خودباوری دانشجویان، آنها را به فعالیت در انجمن های علمی تشویق کنند. اگرواقعاً دانشجویان ( که به واسطه پرداخت هزینه های گزاف تحصیل دانشگاهی ) به این حقیقت پی ببرند که اگر بخواهند می توانند همه امور علمی و آموزشی را مطابق میل خود بسازند ، قطعاً بصورت آگاهانه در برنامه های انجمن های علمی دانشجویی مشارکت جدی و مؤثر خواهند داشت. اگر دانشجویان بدانند که به چه میزان محیط فرهنگی ، علمی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه در شکل گیری شخصیّت آنان و فرزندانشان مؤثر است ، با انگیزه بیشتری در پیشرفت برنامه های انجمن های علمی دانشجویی مشارکت می کنند.

2-  ارائه مشوق های مستمر و حیاتی به دانشجویان عضو انجمن علمی :

یکی دیگر از راهکارهای افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای انجمن های علمی دانشجویی ، واگذاری فعالیتهای کلاسی دانشجویان به انجمن های علمی دانشجویی است . بطوریکه اگر دانشجویی قرار است به خاطر انجام فعالیت کلاسی نظیرِ سخنرانی ، کنفرانس ، ترجمه و تألیف مقاله فرضاً 5 نمره کلاسی بگیرد ، استاد مربوط با معرفی دانشجو به انجمن و الزام هر دو طرف به همکاری متقابل ، همان فعالیت در انجمن علمی رشته مربوطه انجام گیرد چرا که در این صورت 3 فایده نصیب حال دانشجو می گردد : اول از همه نمره کلاسی خود را به طور کامل به خاطر پشتکار و کیفیت خیلی خوب خود گرفته است . دوم برای دانشجو به لحاظ انجام یک فعالیت علمی (کلاسی) در انجمن می توان یک گواهی شرکت و سخنرانی در انجمن ذی ربط صادر کرد که بعد ها دانشجو بتواند از آن به عنوان رزومه علمی و اجرایی خود در بازار کار استفاده کند و سوم اینکه دانشجوی مورد نظر به خاطر سخنرانی در یک محفل رسمی دانشجویی به خود باوری رسیده و همین عامل باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه او برای پیشرفت تحصیلی      می شود و هم اینکه به علت مراودات مقطعی با اعضاء انجمن که می توانند از دانشجویان نمونه و ارزشمند دانشگاه باشند، ایجاد ارتباط دوستی کرده و به همکاری خود در انجمن علمی دانشجویی مربوطه ادامه دهد.

3- باور کردن دانشجویان :

از جمله آسیب های مهم نظام آموزش عالی بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی ، ناباوری دانشجویان علوم انسانی (مدیریت ، اقتصاد ، مترجمی زبان انگلیسی و. . . ) از سوی مدیران آموزشی و پژوهشی در سطوح ارشد ومیانی و اساتید دانشگاه و عدم اعتماد به ظرفیت ها و توانایی های دانشجویان علوم انسانی برای انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی است . علاوه بر این برخی مدیران پژوهشی با اخد موضع آمرانه و اقتدار گرایانه ، دانشجویان علوم انسانی را به حساب نمی آورند و معتقدند که دانشجویان علوم انسانی توان تشخیص درست نیازها را ندارند و با ایجاد بروکراسی های عریض و طویل اداری که متنا قض با اصل استقلال انجمن های علمی دانشجویی است ، مانع بزرگی در جلب مشارکت و موجب دلسردی دانشجویان علوم انسانی از فعالیتهای علمی و اجتماعی در انجمن های علمی دانشجویی و فاصله آنان از مسئولان پژوهشی و اساتید دانشگاه     می شوند . از این رو ، شایسته است که مسئولان پژوهشی و نمایندگان آنان درانجمن های علمی ، دانشجویان علوم انسانی ( مدیریت ، اقتصاد و . . . ) را باور کرده ، از قدرت ، مهارت ، تخصص ، نیروی فعال ، پر انرژی و جوان علوم مدیریت ، اقتصاد و . . . در برنامه ها و طرح های آموزشی و پژوهشی آنان در انجمن های علمی و چه بسا با ایجاد مرکز پژوهش های کاربردی مدیریت (مثل دانشگاه تهران ) و جذب و استخدام پاره وقت فارغ التحصیلان عضو انجمن های علمی دانشجویی و اعظاء حکم مسئولیت به آنان ، به نوعی از زحمات فارغ التحصیلانی که حتی با وجود اتمام دوران دانشجویی در    انجمن های علمی نقش مؤثر و کارایی داشتند ، تقدیر و تشکر گردد . لذا با اجرای این خط مشی در نظام پژوهشی می توان به بازگشت نیروهای زبده و متخصص انجمن های علمی ای که راکد هستند و پویایی و فعالیتهای مفید انجمن های ذی ربط ، امیدوار گشت .

4- عدم تبعیض بین دانشجویان :

 اگر شما مدیر پژوهشی دانشگاهی هستید ، فقط به دانشجویان (فنی و مهندسی ) که مقابل چشمان شما رژه می روند و حضور و کار خود را به رخ شما می کشند ، پاداش و تسهیلات آموزشی و پژوهشی ندهید ! رزومه آنها را به خاطر روابط عمیق دوستانه تان، بدون گذراندن سلسله مراتب اداری نظیر همان چه که برای دانشجویان علوم انسانی نظیرِ مدیریت قائلید ، تأیید نکنید ! بسیارند کسانی که در شعب دورتر دانشگاهی مشغول به       فعالیت های  در انجمن های علمی هستند و امید وارند که شما در بخشی از ذهن خود ، جایی هم برای آنها کنار گذاشته باشید ! به محض اینکه         فارغ التحصیلان و دانشجویان متخصص ، فعال و پر انرژی علوم مدیریت و . . . بفهمند شما چون آنها را  نمی بینید فراموششان کرده اید ، کار را رها        می کنند و به سراغ کار و منافع خودمی روند و دیری نمی پاید که می بینید که امور انجمن های علمی معاونت پژوهشی دانشگاه راکد گشته و از این همه فارغ التحصیل و دانشجوی فنی و مهندسی که مقابلتان رژه می روند ، هیچ کاری ساخته نیست . هر چند به کوری دل برخی معاندان علوم مدیریت و اقتصاد ، فارغ التحصیلان و دانشجویان مدیریت و اقتصاد به واسطه قلبی که به وسعت دریا دارند ، بدون در نظر گرفتن تبعیض ها و نابرابری ها ، به فعالیتهای ثمر بخش خود در انجمن های علمی دانشجویی ادامه خواهند داد.

5-  توجه ویژه به رویکرد فرهنگی در انجمن ها :

یکی دیگر از راهکارهای افزایش مشارکت دانشجویان در انجمن های علمی ، ترویج فرهنگ اصیل ایرانی (نه اسلام عربی و نه خرده فرهنگ های مبتذل غرب) و آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشجویان در سفرهای سیاحتی و زیارتی است . همانطور که بزرگان گفته اند : « بسیار سفر باید تا پخته شود خامی » معاونت امور فرهنگی و پژوهشی دانشگاه ها می توانند با فراهم نمودن سفرهای سیاحتی و زیارتی برای اعضاء انجمن های علمی دانشجویی ، آنها را تبدیل به افرادی پخته و با تجربه نمایند . با اتخاذ این تصمیم هم دانشجویان از محیط رسمی انجمن های علمی خلاص می شوند و هم باعث  نشاط و پویایی هر چه بیشتر دانشجویان جوان پر انرژی در مطالعه دروس و فعالیتهای علمی خواهد شد .    


موضوعات مرتبط: یادداشت هفته
[ شنبه هشتم تیر ۱۳۸۷ ] [ 17:20 ] [ محسن احمديان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

محسن احمدیان
دانشجوی دکتری تخصصی PhD مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران
( مدرس و پژوهشگر مدیریت )
لینک های مفید
امکانات وب

.

نیت کنید و اشاره فرمایید


فال انبیاء

فال انبیاء

Online User
تماس با ما

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس