اندیشه های یک مدیر ایرانی
تحلیل ، بررسی ، نقد و هم اندیشی علمی - تخصصی  
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

این روزها زندگی کردن و خرج کردن بیشتر از بودجه امری عادی شده است. همانطور که اسکناس جای خود را به سکه می دهد، بین چک کشیدن  و پرداخت در آینده و پرداخت های نقدی اشتباه می شود. و یک زمان می بینید که سر یک تاریخ مقرر چندین چک دارید و حسابی خودتان را مقروض کرده اید.

پس انداز کردن عادتی است که باید از همین امروز شروع کنید. سعی کنید ذره ذره پولی را که به دستتان می رسد نگه دارید تا برای پرداخت موعد چک ها و هزینه هایتان دچار مشکل نشوید. اما زمانیکه می بینید برای هیچ کار دیگری پول ندارید، آنوقت است که باید یک فکر اساسی کنید.

چطور شروع کنید؟ سه مسئله مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنید: هزینه ها، قرض ها و پس انداز برای اهداف خاص. هدف این است که خریدها و هزینه های غیر ضروری خود را کنترل کنید. بعد از آن، اهداف مالی مثل بازنشستگی، آینده فرزندانتان، خانه، ماشین و سایر نیازها باید مورد توجه قرار گیرند. علاوه بر این، گذاشتن بودجه ای برای پس انداز هم اهمیت زیادی دارد. در زیر به چند نکته برای شروع و حفظ یک بودجه موفق اشاره می کنیم.

فیش حقوق: نگاهی جدی به فیش حقوقتان بیندازید. اینکار به خوبی نشان می دهد که چه مقدار پول ماهانه به دستتان می رسد، چه قبوضی را باید چه موقع پرداخت کنید و وقتی اینها را بدانید آنوقت می فهمید چه وقتی می توانید ریخت و پاش داشته باشید.

لیست هزینه ها: همراه با خانواده بنشینید و لیستی از همه هزینه ها و سرمایه گذاری هایی که به صورت ماهانه انجام می دهید تهیه کنید. بعد ببینید که کدامیک اضافی است و باید حذف شود. یک کاربرگ یا حسابگر مخصوص بودجه داشته باشید، زمینه هایی که به شما مربوط می شود را نگه داشته و دیگری ها را پاک کنید. همچنین سعی کنید این لیست تا حد ممکن قابل درک باشد. و وظیفه نگهداری از آن را هم به عهده بگیرید.

کاهش هزینه ها: این شامل هزینه های سبک و روش مخصوص زندگی شماست. آخرین مدل موبایل به نظرتان خیلی قشنگ است اما آیا لازم است که حتماً آنرا داشته باشید؟ بیرون غذا خوردن هم یک هزینه بسیار هنگفت است و می توانید آنرا حذف کنید. قبوض آب و برق را هم می توانید با ایجاد تغییرات کوچک در روش زندگیتان بسیار کمتر کنید.

خرید عمده: این روزها خرید عمده خیلی مقرون به صرفه تر است چون تخفیفات بسیار خوبی روی آن می دهند.

هزینه های روزانه: هزینه های روزانه تان، آن خرده خرج هایی که ممکن است از قلم بیندازید، را یادداشت کنید. همچنین اگر بتوانید خرج و مخارجتان را به صورت روزانه یا حداقل هفته ای مدیریت کنید، مدیریت هزینه هایتان بسیار بهتر خواهد شد.

در زیر هر هزینه خاص، مبلغ مورد نظر را یادداشت کنید. زیر هزینه هایی که میزان آن تحت کنترل شما نیست 50 درصد بیشتر بنویسید. آخر کار اگر دیدید که چیزی ته کیفتان باقی ماند یعنی خوب بودجه بندی کرده اید. اما اگر کسری آوردید یعنی دارید بیشتر از آنچه که در توانتان است خرج می کنید به همین خاطر باید روی عادات خرج کردن خودتان یک بازنگری داشته باشید.

تطابق مخارج با بودجه: کار بسیار سختی است. اگر بنابر مسائل اورژانسی در یک ماه کسری بودجه آوردید، سعی کنید هر چه سریعتر دوباره روی روال بیفتید. در غیر اینصورت همه چیز زندگیتان بر هم می خورد و هر ماه بیشتر از آنچه که در می آورید خرج خواهید کرد. سعی کنید همیشه برای چنین موقعیت های اورژانسی پس انداز داشته باشید.

تعیین هدف: بودجه فقط برای کنترل خرج و مخارج ها نیست. باید بتوانید برای اهداف مختلف مثل بازنشتگی، خرید ماشین، خانه، آینده فرزندانتان و امثال این پس انداز داشته باشید. برای این منظور باید بعد از تقسیم بندی بودجه چیزی ته جیبتان بماند که برای آن اهداف خاص پس اندازش کنید.

برای آسانتر کردن کارتان یک نرم افزار مالی شخصی روی کامپیوترتان نصب کنید. از این مهمتر، آنچه نیاز دارید قطعیت و عادتی مثبت برای وارد کردن و حساب کردن صحیح همه هزینه ها، خرج و مخارج ها و پس اندازهایتان است. کار آسانی نیست اما مطمئن باشید که به نفعتان خواهد بود.

 

منبع : سایت مردمان ( پورتال جوانان ایرانی )


موضوعات مرتبط: مقالات علمی
[ دوشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۰ ] [ 18:11 ] [ محسن احمديان ]

 

تاکتیک های جدید تجارت اغلب بر ایجاد برندها و محصولات بین المللی تاکید دارد، اما قبل از ایجاد هر محصول، ارزیابی تقاضای بالقوه در سراسر دنیا اهمیت بسیار زیادی دارد. بااینکه کمپانی ها و شرکت های بسیاری این جنبه را در تولید یک برند یا محصول جدید در نظر می گیرند اما برخی از شرکت فقط بر کسب تحسین و استقبال جهانی و شناخته شدن در سراسر دنیا متمرکز می شوند. و نتیجه چیزی نخواهد بود جز ناامید شدن مشتری و فروش ناامیدکننده.

کمپانی های بخش تولید و خدمات دریافته اند که برای دستیابی به اقتصاد معیار باید سیاست های مدیریتی برپایه استراتژی های جدید بیزنس طرح ریزی کنند. قادر به فروش یک محصول خاص یا به بازار آوردن یک برند در سطح جهانی به افزاش کارایی فعالیت های مرتبط صنعتی آنها مثل بسته بندی محصول، گرافیک و تبلیغات آنها نیز کمک می کند. همچنین می توانند از منافع ناشی از استفاده تکنولوژی، مشخصات محصول و مواد خام متداول نیز بهره ببرند. اما حرف زدن درمورد حفظ آن حضور جهانی بسیار ساده تر از انجام آن است. ساده ترین راه حل شرکت ها تشخیص اولویت ها در کشورهای مختلف و ایجاد تغییرات کوچک در طرح پایه محصول است. این بهترین راه برای بهینه کردن محصول یا خدمات برای بازار جهانی و محلی است. استراتژی های بیزنس با مدیریت کارآمد جریان های سرمایه منابع انسانی و سایر عوامل تولید در ارتباط است.

استفاده از فناوری اطلاعات در تقریباً همه انواع فرایندهای صنعتی با رشد استراتژی ها و تاکتیک  ها در ارتباط است با کمک اینترنت، اطلاعات مربوط به ایده ها و طرح های جدید بسیار سریع در سراسر جهان پخش می شود. به همین دلیل است که استراتژی هایی که از رشد محصولات یا تسهیلات حمایت می کند باید با سرعتی بیشتر از قبل حرکت کند. هر تاکتیک یا استراتژی بیزنس که به روز نباشد، در دستیابی به اهداف دپارتمانی و سازمانی ناکارآمد تلقی خواهد شد.

استراتژی های جدید بیزنس بر استفاده از آخرین ابزارهای ارتباطی مثل کنفرانس های ویدئویی و ایمیل برای بهبود ارتباط در سازمان و همچنین با مشتریان تاکید دارد. تکنیک های مدیریت پروژه که در برخی از بزرگترین کمپانی های چندملیتی مثل سونی، اینتل، مایکروسافت، تایم و سایرین استفاده می شود بر مبنای این استراتژی های بیزنس است. با عادی شدن ادغام شرکت های چند میلیارد دلاری، کمپانی ها بر ایجاد استراتژی های خلاقانه تر به جای تمرکز خالی بر تکنیک های پذیرفته شده تمرکز می کنند. سازمان هایی مثل Merck و Glaxo-Welcome که با ادغام چند شرکت رشد کرده اند، خط تولید محصول بین المللی خود را با کمک استراتژی ها و تکنیک های بیزنس تشخیص داده اند.

با کمک استراتژی های خرید، غول های جهانی مراکز تولید را در محل های صنعتی با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن تشکیل می دهند. اگر استراتژی های مدرن بیزنس به کار روند، می توانند تفاوت های کشوری را به راحتی از میان بردارند. از این استراتژی ها می توان برای روش های خلاق مدیریت پروژه که به ایجاد یکپارچگی و اقتصاد فروش کمک می کند، استفاده کرد. این تکنیک ها خلاقیت علمی را تشویق کرده و به ایجاد توانایی اجرای تعهدات و ارائه استانداردهای بالاتر رضایت مشتریان کمک می کند. استراتژی های مدرن بیزنس بر محور تولید و بازاریابی محصولات و برندهای بین المللی که بعدها وارد بازارهای محلی می شوند استوار است. به همین ترتیب، در دنیای امروز که رو به جهانی شدن است، بحث بومی سازی جزء لاینفک تقریباً کلیه استراتژی ها شده است.


موضوعات مرتبط: مقالات علمی
[ یکشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۰ ] [ 18:7 ] [ محسن احمديان ]

 

یک کار گروهی می تواند به اندازه کوچک ترین حلقه زنجیر ضعیف و به اندازه کل آن قوی باشد. به همین دلیل است که در هر فعالیتی، برنامه‌ریزی و شرکت‌پذیری کافی هر عضو برای رسیدن به موفقیت اهمیت بسیار بالایی دارد. در دنیایی که دنیای کاملی نیست، کامل بودن هیچ چیزقطعی نیست، اما با برنامه‌ریزی و کار گروهی خوب، یک تیم می‌تواند به بهترین نتایج دست پیدا کند.

در زیر به چند نکته پیرامون برنامه‌ریزی و سازماندهی کردن فعالیت‌های تیمی اشاره می‌کنیم:

·         رهبری خوب انتخاب کنید. یک رهبر یا مدیر لازم نیست همه چیز را بداند و همه کار انجام دهد. مهمترین خصوصیت یک رهبر دانستن توانایی‌ها و ضعف‌های هر عضو تیم و  استفاده از نقاط قوت آنها در جهت نفع کل تیم می‌باشد.

·         کارها و مراحل کار را لیست‌بندی کنید. قبل از شروع هر فعالیت حتماً درمورد جزئیات آن برنامه‌ریزی کنید. برنامه شما باید تمامی کارهای کوچک و مراحل بزرگتر کار را در بر گیرد. لیستی از  آن تهیه کرده و حتماً هر فرد از اعضای گروه باید یک کپی از آن را داشته باشد. رهبر باید بتواند چشم انداز کار را به خوبی به اعضا نشان دهد. اوست که باید بداند هر کار را به چه کسی باید بسپارد.

·         کارها را به افراد واگذار کنید. وقتی لیست کارها مشخص شد، رهبر باید بتواند آن کارها را برحسب توانایی‌ها و مهارت‌های اعضا به آنها واگذار کند. ممکن است کارها به طور یکسان بین اعضا پخش نشود اما باید تقسیم کار منصفانه باشد، طوریکه هر فرد کاری را که در آن مهارت دارد انجام دهد.

·         بطور مداوم در ارتباط باشید. یک مسئولیت بزرگ دیگر رهبر این است که از همه اتفاقات باخبر باشد. او باید بتواند با همه در تماس باشد و اگر گروه بزرگ است با سر‌گروه ها در ارتباط باشد. اعضا نیز باید با هم در ارتباط باشند، مخصوصاً وقتی در کاری به کمک نیاز دارند.

·         از ابزارهای همکاری استفاده کنید. این مورد در مواقعی که اعضای گروه در اکثر موارد آنلاین هستند بیشتر کاربرد دارد. می‌توانید از نرم‌افزارهای شبکه‌ای و ارتباطی برای همکاری آنلاین استفاده کنید. ابزارهای نیز برای همکاری آفلاین موجود است. مزیت این نوع ارتباط این است که می توانید از کلیه منابع موجود برای ارتباط صحیح و جلو بردن کارها استفاده کنید.

·         هدف تعیین کنید، البته حتماً قبل از رسیدن موعد کار باشد. برای تاخیر، غیبت و سایر اتفاقات غیرقابل پیش بینی که می تواند در روند فعالیت ایجاد مشکل کند، آمادگی داشته باشید. خیلی خوب است که اتمام کار را حداقل 20 روز جلوتر از موعد برنامه‌ریزی کنید تا اگر یکی از اعضا به خاطر مشکلی قادر به تحویل کار خود نبود،  بتوانید وقت کافی برای اتمام کار داشته باشید.

·         برنامه پشتیبان داشته باشید. ما در دنیا یا محیطی کامل و ایدآل زندگی نمی کنیم به همین دلیل خیلی وقت ها بدون اینکه بخواهید کارها آنطور که می‌خواهید پیش نمی‌رود. به همین دلیل خیلی خوب است که برای چنین مواقعی یک برنامه پشتیبان داشته باشید. از راه‌ها و روش‌های مختلف برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید.

یک بخش عمده از برنامه‌ریزی و سازماندهی، ارتباط است. همچنین گروه باید آماده هر نوع اتفاق باشد، چه قابل پیش‌بینی و چه غیرقابل پیش‌بینی. درنتیجه، باوجود اینکه یک برنامه دقیق دارید باید برای منحرف شدن از آن درصورت نیاز هم آمادگی داشته باشید. اما آنچه مهم است این است که در هر شرایط به آن نتیجه خاص که در ذهن دارید برسید.

 

منبع : سایت مردمان ( پورتال جوانان ایرانی )


موضوعات مرتبط: مقالات علمی
[ شنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۰ ] [ 17:56 ] [ محسن احمديان ]

 

 یه دانشمند یک آزمایش جالب انجام  داد...
 اون یه آکواریوم شیشه ای ساخت و اونو با
 یه دیوار شیشه ای دو قسمت کرد.

  تو یه قسمت یه ماهی بزرگتر انداخت
 و در قسمت دیگه یه ماهی کوچیکتر غذای مورد
 علاقه ی ماهی بزرگه بود.

  ماهی کوچیکه تنها غذای ماهی
 بزرگه بود و دانشمند به اون  غذای دیگه ای نمی داد... 

او برای  خوردن ماهی کوچیکه بارها و بارها به طرفش حمله می کرد،
 اما هر بار به یه دیوار نامرئی می خورد. 

 همون دیوار شیشه ای که اونو از غذای مورد
 علاقش جدا می  کرد.

  بالا خره
 بعد از مدتی از حمله به ماهی کوچیک منصرف شد. 

اون باور کرده بود که رفتن به  اون طرف
 آکواریوم و خوردن ماهی کوچیکه کار غیر ممکنیه.

  دانشمند
 شیشه ی وسط  رو برداشت و راه ماهی بزرگه رو باز کرد، 

اما ماهی بزرگه هرگز به سمت ماهی کوچیکه حمله نکرد. 

اون هرگز قدم به سمت  دیگر آکواریوم نگذاشت.
 

  می دونین چرا؟

  اون دیوار شیشه ای دیگه وجود نداشت، اما ماهی بزرگه تو ذهنش یه
 دیوار شیشه ای ساخته بود.
  یه دیوار که شکستنش از شکستن هر دیوار واقعی سخت تر بود
  اون دیوار باور خودش بود.  

باورش به محدودیت


ما هم اگه خوب تو اعتقادات خودمون جستجو کنیم، کلی دیوار
 شیشه ای پیدا می کنیم که نتیجه ی مشاهدات و تجربیاتمونه و خیلی
 هاشون هم اون بیرون نیستن و فقط تو ذهن خود ما وجود  دارند

  هر فردی خود را ارزیابی می کند و این برآورد مشخص خواهد
 ساخت که او چه خواهد شد.

 شما نمی توانید بیش از آن چیزی  بشوید که باور دارید هستید،
 اما بیش از آنچه باور دارید می توانید انجام دهید

  نورمن وینست
 پیل

 

 

مركز تخصصي مشاوره مديريت و مهندسي صنايع

www.moshavereh.org

 


موضوعات مرتبط: مقالات علمی
[ جمعه دوم اردیبهشت ۱۳۹۰ ] [ 17:16 ] [ محسن احمديان ]

 

تورم به افزایش قیمتی گفته می‌شود که موجب تنزل قدرت خرید مردم یک کشور می‌گردد. اگر درصد سالیانه پایین بماند، تورم یک رشد اقتصادی طبیعی است؛ اما اگر درصد به بالاتر از یک سطح از‌پیش‌ تعیین شده افزایش یابد، به آن بحران تورم گفته می‌شود.

برحسب عوامل و فاکتورهای مختلف، تورم دلایل مختلفی دارد. بعنوان مثال، درمواقعی‌ که دولت برای کنار آمدن با بحران، اسکناس بیش‌از‌حد چاپ کند اتفاق می‌افتد. درنتیجه‌ این، قیمت‌ها برای نگه داشتن اسکناس مازاد، با سرعتی باورنکردنی بالا می‌رود. این افزایش تقاضا نام دارد که در آن به‌خاطر تقاضای بالا، قیمت‌ها به‌اجبار بالا می‌رود.

یکی دیگر از دلایل مهم تورم افزایش هزینه‌های تولید است که موجب افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود. بعنوان مثال، اگر قیمت مواد خام بالا رود، باعث می‌شود که هزینه تولید بالا رود و در مقابل موجب می‌شود که کارخانه برای حفظ سود ثابت، قیمت محصول را بالا ببرد. افزایش هزینه کارگری هم موجب تورم می‌شود. با درخواست حقوق بیشتر ازجانب کارگران، کارخانجات معمولاً هزینه‌ اضافی را بر گردن مشتریان خود می‌اندازند.

تورم همچنین درنتیجه وام‌ها و بدهکاری‌های بین‌المللی پدید می‌آید. وقتی کشوری پول قرض می‌گیرد، باید با سود آن معامله کنند که در پایان قیمت‌ها برای برابری با بدهکاری‌ها بالا می‌روند. یک کاهش جدی در نرخ ارز نیز ممکن است موجب تورم شود، چراکه دولت‌ها مجبور خواهند شد با تفاوت‌های موجود در سطح واردات/صادرات برخورد کنند.

و آخراینکه، مالیات‌ها بر روی محصولات قابل‌فروش مثل سیگار یا سوخت نیز موجب تورم می‌شود. با افزایش مالیا‌ت‌ها، تامین‌کنندگان معمولاً فشار را به گردن مصرف‌کننده می‌اندازند. نکته اینجاست که وقتی قیمت‌ها بالا رود، دیگر به‌ندرت پایین خواهند آمد، حتی اگر این مالیات‌ها بعداً کاهش یابند. جنگ هم معمولاً یکی از دلایل پدید آمدن تورم است چراکه دولت‌ها مجبورند پول خرج شده را جبران کرده و دوباره به‌دست آورند و همچنین وجه دریافتی از بانک مرکزی را برگردانند. جنگ معمولاً بر همه چیز از تجارت بین‌المللی گرفته تا هزینه کارگر و تقاضای محصول اثر منفی گذاشته و در آخر همیشه موجب بالا رفتن قیمت‌ها خواهد شد.

 

 

منبع : سایت مردمان (پورتال جوانان ایرانی )


موضوعات مرتبط: یادداشت هفته، مقالات علمی
[ پنجشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۰ ] [ 17:42 ] [ محسن احمديان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

محسن احمدیان
دانشجوی دکتری تخصصی PhD مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران
( مدرس و پژوهشگر مدیریت )
لینک های مفید
امکانات وب

.

نیت کنید و اشاره فرمایید


فال انبیاء

فال انبیاء

Online User
تماس با ما

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس